juuni 15, 2025
Lõõtsa 8, Tallinn, Eesti
Arvamuslood Buller Uudised Tehnika

Kivitäkke saanud tuuleklaasi parandamine on mitmeid kordi kiirem kui vahetus

Autoklaaside vahetus & remont

Tänavu esimese nelja kuuga sai PZU Kindlustus sõidukite klaasikahjudest üle 1800 teate ja kahjude kogusumma ulatus ligi 1,3 miljoni euroni. Keskmine kahjusumma ulatus üle 700 euro. 

„Klaasikahju juhtumite arv oli mullusest enam kui 30 võrra suurem ja kahjusumma kasvas aastaga hinnanguliselt 100 000 euro jagu. Tunamullu oli juhtumite arv tänavusest enam kui 150 võrra väiksem, kahjusumma jäi aga tänavusele umbes 300 000 euroga alla,“ rääkis PZU Kindlustuse sõidukikahjude kahjukäsitluse grupi juht Teet Järv.

Järve sõnul saab klaasikahjude ennetamiseks palju ära teha ka autojuht ise. „Maanteel sõites on oluline hoida ohutut pikivahet mitte ainult liiklusohutuse seisukohalt, vaid ka selleks, et eesliikuva sõiduki ratta alt lendu paiskunud kivi ei tabaks autot või selle klaasi, sest lisaks klaasidele kahjustavad lendavad kivid ka näiteks auto tulesid ja värvkatet,“ rääkis ta. „Kindlasti tuleb kinni pidada ka kiirusepiirangutest lõikudel, kus on tehtud pindamist või muid teetöid.“

Viiendiku klaasikahjudest moodustavad kivitäkked

Kaubamärgi Carglass® all autoklaaside paranduse ja vahetusega tegeleva ettevõtte Windrox OÜ tegevjuht Sven Freiberg toob välja, et täkkeparanduste osakaal on orienteeruvalt viiendik kõikidest klaasikahjudest. „Täkkeid registreeritakse loomulikult mõnevõrra rohkem, kuid paraku pole kõiki neist ühel või teisel põhjusel võimalik siiski paranda,“ nentis ta. 

Kui täkke asukoht on näiteks juhi või juhiabisüsteemide otseses vaateväljas, liiga lähedal klaasi servale või paranduse käigus kahjustus suureneb, siis tuleb mõra puudumisest hoolimata tuuleklaas välja vahetada. 

Esiklaasi parandus võtab vaid pool tundi

„Tuuleklaasi parandus võtab keskmiselt aega vaid 30 minutit, samas kui vahetus võib sõltuvalt kasutatavate klaasiliimide omadustest võtta aega poolteist kuni kolm tundi, sest pärast klaasi paigaldust tuleb oodata klaasiliimi kuivamist,“ rääkis Freiberg. „Seega säästab esiklaasi parandus ühe kuni kaks ja pool tundi kliendi aega.“

„Lisaks tekib vahetusega arvestatav kogus jäätmeid, mis on mõõdetavad kümnetes kilogrammides. Paranduse puhul võib jäätmete hulka seevastu mõõta üksikutes grammides ehk arvestades ainuüksi tekkivate jäätmete kogust on koormus keskkonnale paranduse puhul selgelt madalam,“ märkis Freiberg.

Tuuleklaasi vahetamise järel peab kaasaegsete autode puhul arvestama veel ka juhiabisüsteemide kalibreerimisega. „Teatud sõidukite puhul pole talviste teeolude puhul võimalik seda kohe teha ja kalibreerimine tuleb planeerida hilisemale külastusele või tuleb klaasi vahetus sootuks edasi lükata,“ sõnas Freiberg.

Klaasi parandamisel omavastutust maksma ei pea

„Kui juhtub, et auto esiklaasi tabab kivi ja jätab klaasile täkke, siis selle täkke parandamisel kaskokindlustuse omavastutus ei rakendu, see on samuti üks oluline põhjus, miks eelistada justnimelt klaasi parandamist,“ rääkis Järv. Lisaks tasub tema sõnul meeles pidada, et esiklaasi puhul on tegemist auto keredetailiga, mille asjatundmatu vahetamine võib autokere jäikusele negatiivselt mõjuda. „Kuna täkke paranduse käigus autol klaasi ei eemaldata, on ka pea olematu võimalus, et auto kere võiks selle töö käigus vigastada saada,“ lisas Järv.

Klaasikahjude arv ja hüvitissummad on aastast aastasse järjekindlalt kasvanud. Kui tunamullu nelja kuuga hüvitas PZU Kindlustus 1712 klaasikahju kogusummas 1 miljon eurot, siis möödunud aastaks kasvas kahjude arv 1846-ni ja hüvitatud summa 1,2 miljonini ning sel aastal oli kahjude arv juba 1878 ja hüvitiste summa 1,3 miljonit eurot. „Keskmine klaasikahju suuruse kasv on samuti märgatav, 2025 aastal on see üle 700 euro, 2023 aastal oli 590 eurot,“ sõnas Järv.

PZU on rahvusvaheline enam kui 200-aastase kogemusega kahjukindlustusselts. PZU on Baltimaade juhtiv kindlustusselts ja iga seitsmenda Eesti elaniku vara on kindlustatud PZU-s.

Allikas: PZU via Buller Meedia | Pilt: Shutterstock