juuni 12, 2025
Lõõtsa 8, Tallinn, Eesti
Arvamuslood Tehnika

Eriilmelised sugulased – mis määrab auto iseloomu?

Uute autode müük Tallinnas

Ainulaadsed ja isikupärase iseloomuga autod on läbi aegade võitnud tõeliste autohuviliste südameid.

Täieliku loominguvabaduse põhimõttel loodud meistriteosed nagu Hispano Suiza H6B Dubonnet Xenia ja Mercedes-Benz 710 SSK Trossi Roadster on omal jala seadnud tooni kogu autotööstusele. Tänapäeva maailmas, kus uue auto loomine algab turu-uuringute ja täpsete eelarve-arvutustega, on eripäraste ideede elluviimine muutunud märksa keerulisemaks.

Eriilmelised sugulased – mis määrab auto iseloomu?

Ainulaadsed ja isikupärase iseloomuga autod on läbi aegade võitnud tõeliste autohuviliste südameid. Täieliku loominguvabaduse põhimõttel loodud meistriteosed nagu Hispano Suiza H6B Dubonnet Xenia ja Mercedes-Benz 710 SSK Trossi Roadster on omal jala seadnud tooni kogu autotööstusele. Tänapäeva maailmas, kus uue auto loomine algab turu-uuringute ja täpsete eelarve-arvutustega, on eripäraste ideede elluviimine muutunud märksa keerulisemaks.

Muidugi ei pidanud toona haruldaste – ja tavaliselt väga kallite – autode loojad muretsema sõiduki hinna, kütusekulu ega hoolduskulude pärast, just need on aga ülimalt olulised igapäevasõite tegevale autojuhile. Mõneti on need vastandlikud ja üksteist välistavad lahendused, ent samas on need andnud tõuke loomingulisusele, aidates nii mõnelgi tänapäevasel autotootjal edukalt leida tasakaal igapäevase praktilisuse ja emotsioonide vahel. Ka tänapäeva autojuht otsib emotsionaalset sidet oma autoga.

Margid nagu CUPRA, Mercedes-AMG ja Polestar olid nišimargid, mis arendasid nii-öelda tavamudelitest sportlikke versioone. Nüüd pakuvad nad laiemale ostjaskonnale mõeldud autosid, mis toovad ühte sõidukisse kokku moodsad ohutussüsteemid ja mugavuse ning sportlikkuse ja eristuva tugeva iseloomu.

Autodisain teeb sõiduki eriliseks

Kallid metallisulamid, vedrustuse ja veermiku komponendid, jõuallikad või isegi nii lihtne detail nagu suunatule kang – täiesti erinevatest mudelitest võib leida täpselt samu detaile. See strateegia on juba aastakümneid aidanud autotootjatel oluliselt vähendada tootmiskulusid, pannes eriilmelisi autosid kokku samadest tehnilistest „ehituskividest”.

Juba 1980. aastatel olid selliste tihedate koostöösuhete ja kulude kärpimise näideteks Citroën BX ja Peugeot 405. Kümnend hiljem tegid sama Honda Civic ja Rover 400.

Tänapäeval jagavad komponente enim samasse kontserni kuuluvad margid, näiteks Lexus LBX ja Toyota Yaris Cross või CUPRA Terramar ja Volkswagen Tiguan. Mudelipaari sõidukid on tehniliselt nii sarnased, et neid võib pidada lähisugulasteks, kuid nende disain ja kuvand on täiesti erinevad.

Autode andmeplatvormi carVertical ekspert Matas Buzelis näeb CUPRA Terramari ja Volkswagen Tiguani vahel rohkem erinevusi kui sarnasusi. Kuigi mõlemad autod põhinevad samal tehnilisel platvormil, jätab Terramar tema sõnul hoopis teistsuguse mulje.

„CUPRA Terramar on vaid paar sentimeetrit lühem ja seitse sentimeetrit madalam kui Tiguan, kuid mõjub oluliselt agressiivsema ja sportlikumana,“ ütleb Buzelis, kinnitades, kui suur mõju võib olla ainulaadsel välisilmel. Silmatorkav efekt saavutati muutmata konstruktsioonielemente või jõuallikaid, üksnes disaini kaudu. CUPRA Terramari terav, haikala nina meenutav esiosa, noolepead meenutavad esituled – CUPRA hüüab tervikuna, et ta on adrenaliinisõltlase visiitkaart ratastel.

Ainulaadne nimi: rohkem kui pelgalt turundusnipp

Et luua emotsionaalne side autojuhi ja auto vahel ning rahuldada erinevaid tarbijavajadusi, asuvad autotootjad sageli julgetele loovkatsetele, minnes välisdainist kaugemale. Auto nimi, mis peegeldab selle eesmärki ja filosoofiat, võib samuti aidata kujundada selle iseloomu.

Tuntud Itaalia autotootja Maserati nimetab oma sportmudeleid sageli tuulte järgi. Traditsioon sai alguse 1963. aastal. Näiteks 1990. aastate pilgupüüdja Maserati Shamal sai nime kuuma tuule järgi, mis puhub üle Mesopotaamia lauskmaa.

Mitmed tootjad eelistavad mudelinimesid, mis on seotud tähenduslike geograafiliste paikadega. CUPRA meeskond nimetas oma värske mudeli Terramariks. Nimi tuletati Barcelona lähistel asuva,1923. aastal asutatud Autódromo de Sitges-Terramari ringraja järgi. Nimi rõhutab margi Hispaania päritolu ja auto dünaamilisi sõiduomadusi.

Sellised otsused võivad olla riskantsed, eriti kui sportlikkusele viitav nimi ei lähe kokku tegeliku sõidukogemusega. Kõige uuema ohutustehnoloogia ja peremaasturilt oodatava praktilisusega ning 265-hobujõulise bensiinimootoriga nelikveoline Terramar on oma nime vääriline.

Suur sõidunauding ei pea tulema rahakoti arvelt

Tänapäeval, kui paljud tootjad kasutavad sarnaseid tehnilisi lahendusi, on eristuv disain ja emotsionaalne mõju sageli määravad müügiargumendid. Kuid ka kõige ahvatlevama disainiga auto hind peab vastama ostjate ootustele.

Pole saladus, et eri automarkide tehnilised omadused muutuvad üha sarnasemaks. Isegi tulihingelised konkurendid jagavad omavahel tehnoloogiaid, et vähendada arendus- ja tootmiskulusid, püüdes samas kliente meelitada just disaini ja hinnapoliitikaga. 

Markide konkurentsis võidavad ostjad, kellel on rohkem valikuvõimalusi leida auto, mis vastab nende maitsele.

40 000 euro kandis maksvate autode hinnaklassi mahuvad mitmesugused perele sobivad linnamaasturid, alates harjumuspärase bensiinimootoriga varustatud mudelitest ja hübriidsetest linnamaasturitest (nagu Toyota RAV4) kuni võimsate bensiinimootoriga või pistikhübriidsete sportlike linnamaasturiteni. Näiteks CUPRA Terramar, mille hind algab 35 000 eurost ja mille pistikhübriidversioon suudab läbida kuni 100 kilomeetrit ainult elektrirežiimis.

Allikas: PZU via Buller Meedia | Pilt: Shutterstock