Riias asuvasse Balti riikide suurimasse automuuseumisse on jõudnud uus ja väga ebatavaline eksponaat – pooleks lõigatud elektriauto Nissan Leaf. Mida teeb 2018. aastast pärit Leafi teise põlvkonna auto imeliste vanade, klassikaliste ja ajalooliste sõidukite suurepärases väljapanekus?
Pooleks lõigatud, aga töötab sellegipoolest
Riia automuuseum on suurimaid ja kaasaegsemaid tehnikamuuseume Baltimaades. Sealt leiab haruldasi eksponaate, nagu 1938. aasta Auto Union Type-D võidusõiduauto, millel on eriline V16 mootor, Leonid Brežnevile kuulunud avariiline Rolls-Royce, Lätis ehitatud Dakari ralliauto ja hulk muid vanaaegseid, haruldasi ja unikaalseid mudeleid. Nende seas on nüüd ka eksponeerimiseks väljas poolitatud teise põlvkonna elektriauto Nissan Leaf, mille kinkisid muuseumile margi Balti riikides tegutsev maaletooja.
„See konkreetne auto väärib oma ainulaadsusega tõesti kohta muuseumis. Nissan Leaf on huvitav ka selle poolest, et aitas oluliselt kaasa transpordi arengule elektrilise liikuvuse suunas. Sellel autol on ajalooline tähendus,” ütleb Riia automuuseumi juht Agris Šmitas.
2018. aastal toodetud Nissan Leafi lõikasid Eesti meistrimehed kuus aastat tagasi pedantselt pooleks. Projekti eesmärk on näidata, kuidas elektriauto komponendid välja näevad ja töötavad. Mehaanikud tegid erakordset tööd: lõikasid välja pool kerest, lõikasid pooleks esi- ja tagaklaasid ja armatuurlaua ning lõikasid põrandat ja muid kereosi nii, et kõik elektriauto põhikomponendid tulid nähtavale.
Muljetavaldav, kuidas kere lõikamisel ei kahjustanud tehnikud ühtegi juhet ega komponenti, mis tähendab, et auto on täiesti töökorras. See laeb ja sõidab, multimeediasüsteem ja tahavaatekaamera töötavad. Eksponeerimiseks muudeti autot siiski oluliselt ning seda ei saanud enam avalikus liikluses kasutada. Seetõttu veeti eksponaati Balti riikides toimunud näitustele ja Nissani esindustesse kinnises haagises.
Hariduslikel eesmärkidel
Nagu märgib Riia automuuseumi juht, aitab Eesti projekt, mis näitab elektriautode tehnoloogiat väga erilise nurga alt, kaasa muuseumi hariduslikule eesmärgitele. „Teeme mitmesuguseid programme koolinoortele ja üliõpilastele, kus esitleme nii klassikalisi kui ka kaasaegseid sõidukeid. Kuna tegemist on Läti ühe kõige moodsama muuseumiga, on meil auasi tehnika arenguga sammu pidada,” selgitab muuseumi juht valgustades muuseumi huvi uute autode vastu.
Pooleks lõigatud Nissan Leaf pole esimene interaktiivne muuseumi eksponaat, mis näitab, kuidas tehnoloogia töötab. Väljapanekus on ka 1940. aastate Buicki šassii, mis illustreerib mehaaniliste komponentide tööd. Nissan Leaf tutvustab lähedalt uue põlvkonna elektrisõidukite toimimist.
„Kuigi see auto on kaasaegne, on see ajaloos oluline sõiduk. Nissan Leaf rikastab tõesti ekspositsiooni,” kinnitab muuseumi juht Šmitas.
Milline on Nissan Leafi tähtsus autonduse ajaloos?
Nissan Leafi võib nimetada igapäevaseks sõiduks sobivate elektriautode pioneeriks. Enne teda olid elektriautod eksperimentaalsed, mistõttu toodeti neid väikeseeriatena. 2010. aastal debüteerinud Leafist sai esimene seeriatootmises elektriauto.
See oli esimene mudel, mille aku-elektriline platvorm ehitati nullist, nii et nutikas komponentide paigutus andis tulemuseks äärmiselt ruumika sõitjateruumiga, ent suhteliselt väikese pereluukpära. Esimesed autod olid varustatud 24 kWh akudega, mis olid tolle aja kohta suhteliselt suured, võimaldades heades tingimustes läbida ühe laadimisega ligi 200 km. Selle tulemusena võis Leafiga ka linnast välja sõita.
Nissani julgus investeerida sellisesse visiooniga projekti veel enne taristu valmimist sai kuhjaga tasutud. Aeglase alguse järel kogus tootmine mõne aastaga hoogu ja Leafist sai ülemaailmselt kõige populaarsem elektrisõiduk aastatel 2011–2014 ja taas 2016. aastal. 2021. aastaks oli keskkonnasõbralike sõidukite tootmisarv ületanud pool miljonit. Alles siis hakkasid elektrisõidukite turule sisenema teised tootjad, mis tõi kaasa mudelite valiku kasvu ja ka tarbijate nõudluse suurenemise.
2017. aastal tulid turule oluliselt kaasajastatud teise põlvkonna Leafid, millel oli 40 kWh aku ning võimsam ja tõhusam mootor. Leaf püsib elektriautode esikolmikus, jäädes maha vaid Tesla Model 3-le ja Hiina kodumaisele turule keskendunud Baic EC-le. 2019. aastal debüteerinud versioon 62 kWh akuga tegi Leafist täisväärtusliku auto, mida saab kasutada ka väljaspool linna.
Kuigi pea iga tootja valikus on praegu mitmeid elektriautosid, on elektrifitseerimise pioneer Leaf oma taskukohase hinna ja optimaalse suuruse tõttu endiselt nõutud. Nissanile kui autotootjale võimaldas see julge projekt ja varajane sukeldumine elektrilise liikuvuse voogudesse saada elektriautode tehnoloogia üheks liidriks.
Fixus paneb auto liikuma!
Allikas: Velocita via Buller Meedia | Pilt: Velocita